Fredman Groupin ensimmäinen vastuullisuusraportti

Fredman Groupin ensimmäinen vastuullisuusraportti

Fredman on suomalainen perheyritys, joka kotitalouksissa tunnetaan erityisesti joka kodin klassikkotuotteista Elmukelmusta, leivinpaperista ja suodatinpusseista. Yritys vietti 25-vuotisjuhlavuotta 2022 ja halusi sen kunniaksi kertoa tekemästään vastuullisuustyöstä vastuullisuusraportissa. Kyseessä oli yrityksen historian ensimmäinen vastuullisuusraportti. 

Fredman valitsi kumppanikseen Enne Consultingin, Communikén ja Hovi Creativen asiantuntijatiimin, jolla toteutimme yrityksen historian ensimmäisen vastuullisuusraportin.

Vastuullisuusraportti syntyi 3 vaiheessa: taustatyö, suunnittelu & toteutus

Olimme mukana Fredman Groupin vastuullisuusraportin suunnittelussa ja sisällön sparrauksessa yhdessä Communiké Oy:n kanssa. Kartoitimme kick off -palaverissa asiakkaan toiveet, myös siitä, millaisista palasista onnistunut vastuullisuusraportti rakentuu. Kokosimme näistä yhteen Fredmanin vastuullisuustyön pääteemat ja niitä tukeva teot sekä tuotimme teemoille sanoitukset. Tehty taustatyö auttaa Fredmania jatkossa kertomaan vastuullisuudestaan muussakin viestinnässä johdonmukaisesti.

Suunnittelimme vastuullisuusraportin rungon, sisällön ja mukaan tulevan datan yhdessä asiakkaan kanssa suunnittelutyöpajassa. Tuotimme suunnitelmista raportin konseptiehdotuksen, jonka mukaan asiakas tuotti itse raportin sisällön.

Enne Consuting ja Communiké toimivat raportoinnin ajan taustatukena ja editoivat valmiit tekstit. Visuaalisesta ilmeestä ja taitosta vastasi Hovi Creative.

Onnistunut vastuullisuusraportti kannustaa eteenpäin

Fredman Groupin ensimmäisestä vastuullisuusraportista tuli tavoitteiden mukaisesti raikas kokonaisuus, joka kokoaa yhteen vastuullisuustyön ydinasiat. Raportti ja sen tekemisen yhteydessä läpi käyty vastuullisuustyön ja -viestinnän kirkastaminen tulevat helpottamaan Fredmanin viestimistä sidosryhmille. Tehty työ kannustaa eteenpäin tulevaisuuden kehittämistyössä. 

”Raportti oli meille ensimmäinen laatuaan, joten halusimme kokeneet kumppanit sparraamaan ja esittämään meille oikeita kysymyksiä. Lopputulos on Fredmanin näköinen. Meille tärkeät ja keskeiset vastuullisuusteemat on esitelty selkeästi, visuaalisesti ja kattavasti. Yhteistyö tiimin kanssa oli sujuvaa, tehokasta ja myös hauskaa.

Tästä yhteistyöstä oli meille hyötyä myös siinä, että se auttoi kirkastamaan vastuullisuusteemamme, jotka nyt ohjaavat vastuullisuustyötämme eteenpäin. Perheyrityksenä meillä vastuullinen tekeminen on osa DNA:ta, mutta opimme nyt fokusoimaan tärkeimpiin asioihin, joihin keskittymällä voimme olla mahdollisimman vaikuttavia vastuullisuustyössämme.”

- Sara Hokkanen, viestintäjohtaja, Fredman Group






Oulun Energia valmistautuu CSRD:hen yhdistämällä vuosi- ja vastuullisuusraportit

Oulun Energia valmistautuu CSRD:hen yhdistämällä vuosi- ja vastuullisuusraportit

Valmet Automotiven vuoden 2021 vastuullisuusraporttiin lisättiin TFCD-mukainen arvio ilmastoriskeistä

Valmet Automotiven vuoden 2021 vastuullisuusraporttiin lisättiin TFCD-mukainen arvio ilmastoriskeistä