Kuinka olla kiinnostavasti vastuullinen? Kalifornialainen The Reformation tarjoaa parhaat 5 vinkkiä vastuullisuusviestintään

Kuinka olla kiinnostavasti vastuullinen? Kalifornialainen The Reformation tarjoaa parhaat 5 vinkkiä vastuullisuusviestintään

Kesälomakausi tarkoittaa monelle omille mieliteoille, uutuusjäätelölle, hyvälle kirjalle ja riippumatolle omistautumista. Vapautta velvollisuuksista.

Osallisuus hyvän tekemisessä kiinnostaa, jos se käy helposti. Siksi kesä on parasta aikaa miettiä, miten vastuullisuusteemoista kannattaa viestiä. Kiinnostavaan vastuullisuuteen parhaat vinkit tarjoaa ah-niin-kalifornialainen The Reformation

1. Tunne tyyppi, jolle puhut

The Reformation valmistaa mekkoja. Se markkinoi niitä yhdistelmällä karkkimaisen herkullisia kuvia ja helposti hyödynnettävää infoa, jota kukin voi käyttää rentoon maailmanparannukseen omassa hedonistisessa arjessaan. Reformationin uutiskirjeen kuuman kuvarimpsun päättää pikkutrivia, joka saattaa vinkata nostamaan ilmastoinnin lämpötilaa, jos sähkölasku hikoiluttaa enemmän kuin ulkoilma. Tai huomauttaa, että kannattaa käyttää tulitikkuja sytkärin sijaan, sillä 1,5 miljardia muovisytkäriä päätyy vuosittain kaatopaikoille.

Kuva: The Reformation, thereformation.com.

Kuva: The Reformation, thereformation.com.

The Reformation ei saarnaa. Se tuntee vaatetuotantonsa yhtä hyvin kuin asiakkaansa, viinilasi kädessä viihtyvän kaupunkilaismimmin. Siten se on onnistunut luomaan kokonaisen elämäntyylin, jossa on mahdollista sekä nauraa että olla ihan hyvä ihminen.

Kun maailma monimutkaistuu, toimillamme on kauaskantoiset vaikutukset. Vastuullisuus on harvalle ykkösarvo, mutta okein viestittynä kuitenkin tärkeysjärjestyksessä korkealla. Kun yksi kiinnittää huomiota rehellisyyteen ja itselleen relevantin yhteisöllisyyden tunteen luomiseen, toiselle kestävyys voi olla ennen kaikkea laatu- tai terveystekijä. Mieti siis, miten oma toimintasi resonoi asiakaskunnassasi.

2. Älä fuskaa ja puhu aina totta

Parasta Reformationissa on se, että se osaa annostella viestiään oikeissa mittasuhteissa eri kanavissa. Markkinointi on kevyttä, mutta jos olet kiinnostunut tuotannosta tarkemmin, saat infoa helposti, paljon ja tarkasti. Kaikesta huokuu, että tätä tehdään tosissaan. The Reformation ei fuskaa.

Yritys tuottaa kaikki vaatteet omalla tehtaallaan Yhdysvalloissa. Reformation mittaa tarkkaan hiilijalanjälkeään, raportoi esimerkiksi henkareiden hankinnasta ja kertoo konstailemattomasti kehityskohteista, kuten palkkauksesta. Täältä löydät tähdennettyä tietoa Reformationin omasta RefScale-mittausjärjestelmästä.

3. Pureskele luvut ymmärrettäviksi

Ympäristöasiat ovat paljolti pitkää matikkaa ja vaativat mittausta. Se on viestinnällisesti hyvä asia, sillä 1+1 on universaalisti kaikille sama 2. Yksi ilmassa leijuva numerohirviö kertoo kuitenkin jokaiselle yhtä vähän, joten lukuja kannattaa käyttää säästeliäästi. Vertailu auttaa. Mieti, mitä asiakkaasi voisi tehdä sen sijaan, että hankkisi tuotteen tai palvelun sinulta. Omaa tuotetta voi vertailla toiseen vastaavaan tai johonkin muuhun, josta asiakkaasi voisi olla kiinnostunut, vaikkapa matkustamiseen.

4. Yllätä kuvilla

Kun puhut vastuullisuudesta, on tärkeää, että viestit ovat linjassa kaiken muun tekemisesi kanssa. Ethän siis tingi kuvan laadusta tai sorru perinteisiin viherpuskiin.

5. Mieti, kuka puhuu

Hiilineutraalius tai materiaalitehokkuus ei välttämättä ole ihan jokaisen juttu. Siksi on tärkeää miettiä, kenen suulla puhutaan.

The Reformation tietää, että citymimmi pitää viineistä, ja viihdyttää häntä komedienne-viinikriitikon Marissa A. Rossin kanssa. Marissa osaa kertoa parissa minuutissa olennaisimmat, eli miten luomuviineissä käytetty luontainen hormoni riittää sekoittamaan ötökkäkoiraiden päät, jolloin syöpää aiheuttavia torjunta-aineita ei tarvita. Tämän myötä nautinnollista heinäkuuta!

If you're anything like us, you probably don't know much about wine. Other than that it tastes really really good and supposedly should be enjoyed responsibly. The rules are endless - red with meat, white with fish, decant it and use the right glass and blah blah blah.

Vastuullisuusviestintä on haastava laji, jossa pärjää pienellä harkinnalla ja sanomalla asiat suoraan

Vastuullisuusviestintä on haastava laji, jossa pärjää pienellä harkinnalla ja sanomalla asiat suoraan