Iso juttu - S-ryhmän ilmastokampanja

Iso juttu - S-ryhmän ilmastokampanja

Konseptoimme keväällä 2018 S-ryhmän ilmastokampanjan ja rakensimme kampanjan sisällöt yhdessä asiakkaan ja yhteistyökumppanien kanssa.

Haaste

Ilmastonmuutos ahdistaa, mutta jotain täytyisi tehdä ja nopeasti. S-ryhmä alkoi toimiin ja asetti selkeät tavoitteet päästöjen vähentämiseksi. Koska S-ryhmän päästöt syntyvät pääosin arvoketjussa eli tuotteiden valmistuksessa ja käytössä, yhdessä tavarantoimittajien ja asiakkaiden kanssa saadaan aikaan moninkertaisesti suurempia vaikutuksia. Haasteenamme oli rakentaa kampanja, joka puhuttelisi sekä S-ryhmän kumppaniyrityksiä että asiakkaita.

Toteutus ja tulokset

Kampanja sai nimen Iso juttu ison aiheen ja S-ryhmän kunnianhimoisen tavoitteen innoittamana. S-ryhmän yrityskumppanit voivat liittyä kampanjaan tukemaan miljoonan tonnin päästövähennystavoitetta omilla toimillaan. Samalla yritykset sitoutuvat päästöjen vähentämiseen vuoteen 2030 saakka ja raportoimaan tavoitteen etenemisestä vuosittain. Ensimmäisen kuukauden aikana Isoon juttuun lähti mukaan yli 50 yritystä.

Iso jutun tavoitteena oli saada aikaan tunne siitä, että kukaan ei jää yritystensä kanssa yksin. Asiakkaita kampanja kutsui löytämään oman jutun ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Yhdelle se on uusiutuvaan sähköön siirtyminen, toiselle lentämisen välttäminen ja kolmannelle aiheesta puhuminen ja muihin vaikuttaminen. Kampanjan tehtävä on madaltaa kynnystä toimia pitämällä silti eri tekojen vaikutusten mittakaava kirkkaana.

Osaksi sosiaalisen median kampanjaa toimme mukaan Suomen kärkikoomikoiden näkemyksiä ilmastonmuutoksesta. Standup-videoiden tehtävä oli tarjota samaistumispinta raskaana koettuun asiaan ja ohjata ratkaisujen pariin. Videot houkuttelivatkin kampanjan pariin kiitettävästi yleisöä. Kokonaisuudessaan kampanjan sisällöt tavoittivat sosiaalisen median kanavissa yli miljoona henkilöä sekä sitouttivat kymmeniä tuhansia tykkäämään, jakamaan ja kommentoimaan.

“Anniina (Enne) onnistui loistavasti paketoimaan S-ryhmän ilmastotavoitteet ja teot niin sisäisille kuin ulkoisille sidosryhmille. Iso juttu lanseerauksen osalta saavutimme tavoitteemme ja saimme ensimmäisenä vuonna mukaan Iso juttu -kampanjaan lähes 100 yhteistyökumppania. Anniina osaa hienosti kiteyttää ja yksinkertaistaa haasteelliset vastuullisuusteemat kuluttajia ja sidosryhmiä puhuttelevalla tavalla.“

- Lea Rankinen, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja

#Akkuchat - Twitter-chat akkujen kierrätyksestä

#Akkuchat - Twitter-chat akkujen kierrätyksestä

Paristokierrätys - Uusi viestintästrategia ja konsepti

Paristokierrätys - Uusi viestintästrategia ja konsepti